Dagligdagen i vuggestuen

Vores dag (ca. tider)
6.30 – åbner vi fælles i børnehaven. Indtil 7.30 er der mulighed for at spise egen medbragt morgenmad i børnehaven(f.eks. havregryn, cornflakes – mælken har vi)
7.30 – går vi i vuggestue
Ca. kl. 9.00 – spiser vi en ”haps” (lidt fra frokostmadpakken) og drikker vand til. Indtil kl. 10.30 leg/aktiviteter ude/inde
10.30 – frokost
11.15 – sove
Ca kl. 13.30 – spiser vi madpakke nr. 2 – eftermiddagsmadpakken
Eftermiddag – leg ude/inde eller i børnehaven og afhentning af børn til vi lukker kl. 17.00 (fredag 16.00) Den sidste voksen fra vuggestuen går kl. 16.00 (fredag kl. 15.30)

Opstart i vuggestuen
Vi glæder os - til at lære jeres barn at kende - til at være med til at udvikle jeres barns kompetencer indenfor alle områder og til  samarbejdet med jer forældre. Et samarbejde vi ønsker skal bygge på tillid, åbenhed og ærlighed, hvor gensidige forventninger er tydelige. Børn og forældre er forskellige og derfor vil de forskellige børn have forskellige behov i starten. Det kan være en god ide at sætte god tid af til opstart. Derfor kan det være en idé at alliere jer med andre som kan hjælpe jer. - Vi oplever at mange nye børn er på hårdt arbejde, når de skal lære så mange nye mennesker og omgivelser at kende. - Det kan være en idé at give barnet korte dage i en periode. - En blid start, betaler sig i længden. Når barnet først er trygt og kender os – er det ofte parat til at gå ud og opdage verden!

Kost og fødselsdage
Et af vores fokuspunkter er kroppen og vi sætter derfor sund kost højt. I vores institution har vi derfor ikke slik og sukkerholdig mad. Vi har formuleret en kostpolitik. Medbring hver dag to madpakker. En god solid frokostmadpakke og en mindre eftermiddagsmadpakke som barnet selv kan åbne. Vi drikker mælk til frokosten og ellers vand. Fødselsdage og andre fester fejrer vi gerne. Tænk på vores ”sunde-kostpolitik”, hvis I har lyst til at dele noget ud til alle børn, når jeres barn har fødselsdag. Medbring f.eks. boller, frugt- frisk eller tørret, frugtstænger m.m.
Ideer til madpakker og fødselsdage findes på følgende web-adresser: www.frugtfest.dk www.mejeriforeningen.dk www.fvst.dk www.madpakkeservice.dk www.altomkost.dk Husk navn på madpakkerne!

Bleer
Medbring bleer ikke up and go.

Tøj
Hvert barn har en kasse til skiftetøj på badeværelset. Tænk på barnets selvhjulpenhed, når I klæder barnet på om morgenen, at barnet har tøj på, som det selv kan være med til at håndtere. Vi har erfaring for at knapper, lynlåse, sløjfer, heldragter (incl. Bodystockings) kan være svære at håndtere for vuggestuebørn. Det samme gælder i sko og støvler. De vil være afhængige af at få hjælp af den voksne og vuggestuebarnet elsker at gøre tingene selv. Det vokser man af og får en stærk selvfølelse! Tøjet må kunne tåle lidt af hvert. Husk tøj og fodtøj der passer til årstiden. Sæt navn i tøjet og hjælp os med at holde orden i garderoben. Medbring ikke tøj med snore i, lad ikke plastikposer ligge i garderoben. Når I går hjem om eftermiddagen, skal I tjekke barnets kasse på badeværelset for poser med vådt/snavset tøj. Hold jer hver dag ajour med om der mangler tøj, bleer, sko, støvler mm. Husk oprydning i garderoben og tjekke om dit barn har tøj og fodtøj til næste dag.

Middagssøvn
Der er mulighed for at sove i middagsstunden, dette foregår i krybber, barnevogne og for de største børn indenfor på en madras. Som udgangspunkt vækker vi ikke børn af deres middagssøvn! Alle undersøgelser viser at børn generelt sover for lidt. Søvn er med til at dit barn har energien til at tilegne sig alle de kompetencer og færdigheder, det behøver – samt ressourcer til at være sammen med mange børn og voksne hver dag.

Hygiejne
Vi sætter fokus på god hygiejne, vi forventer at I vasker hænder med jeres barn, når I møder om morgenen. Vi hjælper barnet med at vaske hænder før og efter spisning, efter toiletbesøg og selvfølgelig når der ellers er behov.

Informationer i hverdagen
På vores tavle skriver om dagens oplevelser og andre informationer som kan være vigtige. I kan også se hvilke personaler, der er på arbejde. På pulten finder I skemaet til udfyldelse af hentetidspunkter. Er der en stjerne ud for barnets navn, betyder dette, at vi har en vigtig information til jer. – spørg os. Vi vil så vidt muligt gerne informere om dit barns dag ved afhentning. Husk at give os besked, hvis en anden end jer forældre henter jeres barn, og ligeledes informere os om sygdom eller fridage. Husk også at fortælle os om vigtige begivenheder i jeres barns liv, som kan have indflydelse på dets hverdag i institutionen. Efter 3-4 mdr. afholder vi forældresamtaler. Derudover holder vi 2 års samtale og overleveringssamtale med børnehaven. Er der behov for en snak med personalet eller ledelsen er i altid velkomne og vi vil finde et tidspunkt.

Fremmøde i skoleferier
I skoleferier er der ofte meget få børn og personalet vil gerne have mulighed for spontant at planlægge en tur ud af huset. Derfor skal børnene være her senest kl. 9.00 i disse perioder. I disse ferier er vi sammen med børnehaven.

Sygdom
Vi modtager ikke syge børn i institutionen. Vuggestuebarnet kan sagtens være sygt, selvom der ikke er feber. Det kræver en sund krop at overskue en travl dag i vuggestuen. Vi giver ikke medicin.

Oprydning
Vi hjælper hinanden med at rydde op i løbet af dagen, og prøver at lære børnene nogle gode vaner om dette. Når I henter jeres barn ønsker vi, at I hjælper barnet med at få ryddet op, inden I går hjem. Vær især opmærksom på at få ryddet op i barnets garderobe.