Gensidige forventninger

Overordnet set handler vores gensidige forventninger om ”respekt, tillid og åbenhed”. Har I spørgsmål, synspunkter eller uklarheder, kom endelig direkte til os.

Her kan forældrene forvente af personalet:
• At I møder positive og engagerede medarbejdere, der ønsker at skabe gode, nære relationer til dit barn og dets familie.
• At vi giver nye forældre en god velkomst og introduktion til Børnehuset Bækdalen, hvor vi taler sammen om barnets start, forventninger m.m. både med kontaktpædagog og leder.
• At vi følger op på de informationer, I som nye forældre får, så vi hjælper jer godt i gang.
• At en kontaktpædagog har ekstra opmærksomhed på jeres barn og familien i en periode indtil barnet er faldet til.
• Eventuelle bekymringer om barnet deles løbende med jer og kommer ikke som en overraskelse til en evt. samtale.
• At vi har en daglig kontakt med de enkelte familier, nogle dage er den kort og f.eks. i form af goddag og farvel, alt er vel her, andre dage er der tid til en lille snak.
• At vi dokumenterer hverdagen via fortællinger på tavlen, via Aula, via nyhedsbreve, vi fotos m.m.
• At vi lytter til jer og jeres ønsker, men alt kan ikke nødvendigvis tilgodeses.
• At vi er forberedte til forældresamtaler.
• At vi bl.a. udarbejder læreplaner og sprogvurderinger.
• At vi arbejder ud fra Syddjurs Kommunes værdier: ”respekt, åbenhed, kvalitet, udvikling” og derudover vores egne: ”glæde, anerkendelse, tryghed og fællesskab”.

Forventninger til forældrene
Aflevering:
• At I vasker hænder med barnet ved ankomst i Bækdalen.
• At I siger goddag/godmorgen til en personale, så vi ved at barnet er kommet.
• At I giver eventuelle vigtige informationer om barnet, der kan have betydning for dets dag i institutionen.
• At I støtter jeres barn i at sige farvel, evt. vinke, gerne ved bordet på Torvet.
• At I respekterer afleveringstidspunkter, hvis vi skal på tur eller i gang med en aktivitet. Det kan være meget forstyrrende for hele gruppen og svært for det enkelte barn at sige farvel i denne situation.
• At I udviser respekt for de andre børn og deres aktiviteter. Personalet tager ansvar for det ankommende barn og får det med i en leg e.l.

Afhentning:
• At barnet får en god afslutning på dagen og evt. får 5 min. til at lege legen færdig i.
• At I hjælper jeres barn med oprydning!
• At I får sagt farvel til en voksen (gerne infopersonen)
• At i selv checker ud på Aula.
• HUSK MADPAKKER OG DRIKKEDUNK

Garderoberummet:
• Det er JERES ansvar at garderoben er ryddet og overskuelig for JERES barn. Før I går, skal du finde dit barns tøj, der måske ikke ligger, hvor det bør ligge. Du skal samle tegninger, sten, dimser sammen, sætte hjemmesko m.m. op, så rummet er klar til næste dag – og selvfølgelig gerne sammen med dit barn.
• At barnet har skiftetøj med og tøj der passer til vejret.
• At I tømmer garderoberummet hver fredag af hensyn til rengøringen.
• At der er tydelig navn i tøj og fodtøj.

Selvhjulpenhed:
• Udfordringerne skal naturligvis passe til barnets alder.
• Barnet skal lære at tørre sig selv efter toiletbesøg (gradvist, så det kommende skolebarn kan klare det hele selv).
• Når I derhjemme ser at barnet viser tegn på renlighed, så tag en snak med personalet. Vi ønsker et tæt samarbejde om at barnet bliver renligt.
• Når der købes tøj og sko/støvler, så tænk at det skal være noget barnet selv kan tage af og på. (hellere lynlås end knapper, hellere velcro end snørebånd mm.).
• Involvér dit barn I hvad det har med! Således kan det bedre hjælpe sig selv i Børnehaven.
• Maden og madkassen skal være håndtérbar for barnet og af en slags, det selv kan åbne.
• Når vi tænker i selvhjulpenhed er det ikke blot for personalets skyld, men OGSÅ fordi det giver dit barn et bedre børneliv at kunne selv!

Informationer:
• At I giver besked om morgenen via Aula, hvis barnet er sygt eller holder fri.
• I skal benytte hjemmesiden og aula, hvor der vil være al information om Bækdalen, hvem er vi? Nyheder, bestyrelsesreferater, beskeder fra gruppens personale, fotos, aktiviteter i kalenderen og meget mere.
• At I på Aula holder jer ajour med tidsfrister på feriesedler, tilmeldinger til fester o.l.
• At I overholder de tider, I skriver på eks. feriesedlerne, at jeres børn holder fri, når de er meldt fri. Dette har stor betydning for planlægning og for ressourceforbrug.